Αγαπητοί μαθητές, γονείς και καθηγητές,
Με μεγάλη χαρά ανακοινώνουμε την εισαγωγή στο ΓΕΛ Ιάσμου, πέντε καινοτόμων σχολικών δραστηριοτήτων στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων για το νέο σχολικό έτος 2023 – 2024. Κάθε πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με σκοπό να προσφέρει στους μαθητές μας μία πιο ολοκληρωμένη και διαδραστική μάθηση. Ελάτε να ανακαλύψουμε μαζί τί προετοιμάσαμε για εσάς!
1. Καταδύσεις στο Χρόνο: “Αναζητώντας την Ιστορία του Σχολείου Μου”
Ένα συναρπαστικό ιστορικό ταξίδι, με πυξίδα την πλούσια κληρονομιά του δικού μας σχολείου. Το νέο μας πρόγραμμα “Αναζητώντας την Ιστορία του Σχολείου Μου” είναι μια πρωτοβουλία που ξεκινά αυτό το σχολικό έτος και ενθαρρύνει τους μαθητές να γίνουν ερευνητές της δικής τους σχολικής ιστορίας.
Γιατί η Ιστορία του Σχολείου Μας;
Κάθε γωνιά του σχολείου μας αντηχεί με ιστορίες και γεγονότα που έχουν διαμορφώσει όχι μόνο τον εκπαιδευτικό μας χώρο, αλλά και την τοπική μας κοινωνία. Ανακαλύπτοντας την ιστορία του σχολείου, οι μαθητές μας συνδέονται με το παρελθόν, κατανοούν το παρόν και εμπνέονται για το μέλλον.
Τι Περιλαμβάνει το Πρόγραμμα;
- “Ιστορική Ανασκαφή”: Μέσα από αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, κείμενα και συνεντεύξεις αποφοίτων, οι μαθητές μας θα συλλέγουν πληροφορίες και θα δημιουργήσουν έναν ζωντανό χάρτη της ιστορίας του σχολείου.
- “Διαχρονικές Διαλέξεις”: Ειδικοί επιστήμονες και ιστορικοί θα προσκληθούν για να μιλήσουν για την σημασία της διατήρησης της ιστορικής μνήμης ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος.
- “Έκθεση Μνήμης”: Στο τέλος του προγράμματος, οι εργασίες των μαθητών θα παρουσιαστούν σε μια έκθεση ανοιχτή στην τοπική κοινότητα, καταγράφοντας την συνεισφορά του σχολείου στην κοινωνική και πολιτιστική ιστορία της περιοχής.
Η συμμετοχή στο πρόγραμμα “Αναζητώντας την Ιστορία του Σχολείου Μου” ανοίγει μια πύλη στον χρόνο, προσκαλώντας τους μαθητές μας να γίνουν τμήμα της ζωντανής ιστορίας που συνεχώς γράφεται. Ελάτε να ενώσουμε τις φωνές του παρελθόντος και του παρόντος σε ένα διαχρονικό διάλογο που εμπνέει και διδάσκει!
Αναμένουμε με ενθουσιασμό τις δημιουργίες σας και τη συμμετοχή σας σε αυτήν την ιστορική αναζήτηση!
Υπεύθυνοι Προγράμματος: Ιωάννης Ψήφας ΠΕ01, Ευφροσύνη Ανδρεαδάκη ΠΕ02, Κυριακή Κυριαζίδου ΠΕ06
2. Ρομποτική: το σύγχρονο εργαλείο στην εκπαίδευση των μαθητών
Η συνεχής και ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας και των επιστημών σε όλους τους κλάδους του ανθρώπινου πολιτισμού έχει δημιουργήσει νέες συνθήκες στο περιεχόμενο της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Οι μαθητές πλέον αντιμετωπίζονται ως ενεργά μέλη της διδακτικής διαδικασίας. Έτσι στο πλαίσιο του προγράμματος της ρομποτικής εχουν τον κεντρικό ρόλο στη διαδικασία δημιουργίας της γνώσης, χτίζοντάς την βήμα-βήμα, μέσα από διαθεματικά projects. Πάμε να δούμε τι είναι η εκπαιδευτική ρομποτική.
Τα στάδια του προγράμματος
- ανάπτυξη του γνωστικού υποβάθρου των μαθητών γύρω από τις θετικές επιστήμες (φυσικής, μαθηματικών, προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών), όπου δουλεύοντας σε ομάδες, με τον εκπαιδευτικό να αναλαμβάνει έναν υποστηρικτικό και καθοδηγητικό ρόλο.
- Κατασκευή ενός αυτοκινήτου αποφυγής τύπου Arduino
- Κατασκευή μιας μακέτας ενός λαβυρίνθου με εμπόδια
Οι στόχοι του προγράμματος
Στο πρόγραμμα της ρομποτικής βασικό μέλημα μας είναι αρχικά η δημιουργία ενος αυτοκινήτου αποφυγής εμποδίων Arduino σε πραγματικό χρόνο. Ένας τύπος αυτόνομου ρομπότ που είναι αρκετά έξυπνος είναι το αυτοκίνητο αποφυγής εμποδίων Arduino σε πραγματικό χρόνο.
Αυτό το καινοτόμο όχημα θα χρησιμοποιεί έναν αισθητήρα υπερήχων τοποθετημένο σε σερβομηχανισμό, για να ανιχνεύει αντικείμενα, που βρίσκονται τόσο μπροστά όσο και στις δύο πλευρές του αυτοκινήτου.
Στόχος των μαθητών θα είναι επίσης η αναζήτηση των κατάλληλων εντολών προκειμένου το όχημα μας να αποφεύγει τα εμπόδια και να φτάσει στον προορισμό του, χωρίς να προσκρούσει σε εμπόδια και ακολουθώντας την καλύτερη και γρηγορότερη διαδρομη.
Με την χρήση της μηχανικής, το όχημα θα έχει τα εξής χαρακτηριστικά: θα χρησιμοποιεί έναν οδηγό-κινητήρα, ο οποίος χρησιμεύει ως κινητήρια δύναμη για 2 μοτέρ με γρανάζια.
Τέλος, σημαντική προϋπόθεση είναι η κατασκευή ενός λαβύρινθου μεσα τον οποίο θα πρέπει το όχημα να μπορεί να περιηγηθεί αυτόνομα και να καταφέρει να φτάσει στο τέλος του.
Στα πλαίσια του προγράμματος θα επισκεφθούμε χώρο ο οποίος εξειδικεύεται στην ρομποτική, προκειμένου βιωματικά να μάθουμε και άλλες εφαρμογές της ρομποτικής όπως και την επίσκεψη στο Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας – ΝΟΗΣΙΣ.
Καθώς, λοιπόν, η εξέλιξη έρχεται μέσω της ρομποτικής, το πρόγραμμα ρομποτικής του Λυκείου μας σας περιμένει να συμμετάσχετε ώστε μαζί να “δείξουμε τον δρόμο” στο όχημα Arduino.
Υπεύθυνοι Προγράμματος: Οδυσσέας Μητρόπουλος ΠΕ04.01, Ευγενία Σοβατζίδου ΠΕ86, Δούκισσα Καραμόσχου ΠΕ02
3. ΔΙΑΙΤΑ ή ΔΙΑΤΡΟΦΗ: δύο έννοιες παρεξηγημένες
Στην εποχή της πληροφορίας, οι έννοιες της διατροφής και της δίαιτας έχουν συχνά παρεξηγηθεί και περιβληθεί από μύθους και αβεβαιότητες. Με σκοπό τη διαφώτιση και την εκπαίδευση της σχολικής μας κοινότητας, το σχολείο μας υιοθετεί το πρόγραμμα “Διατροφή και Δίαιτα: Μια Παρεξηγημένη Έννοια”, το οποίο στοχεύει στην ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης κατανόησης των θεμάτων διατροφής.
Τί Εστι Διατροφή; Τί Εστι Δίαιτα;
Η διατροφή αναφέρεται στη συνολική πρόσληψη τροφής που κάνει ένα άτομο και τον τρόπο με τον οποίο αυτή επηρεάζει την υγεία και την ευεξία του. Αντίθετα, η δίαιτα συχνά αναφέρεται σε ένα περιοριστικό σχέδιο πρόσληψης τροφής με σκοπό την απώλεια βάρους ή την θεραπεία συγκεκριμένων παθήσεων.
Δραστηριότητες του Προγράμματος
1. Εκπαιδευτικές Διαλέξεις: Ειδικοί διατροφολόγοι και επαγγελματίες υγείας θα παρέχουν διαλέξεις για τις βασικές αρχές της ισορροπημένης διατροφής και τους κινδύνους των ακραίων διαιτών.
2. Διαδραστικά Εργαστήρια: Μαθητές θα συμμετέχουν σε διαδραστικές δραστηριότητες όπως η προετοιμασία υγιεινών σνακ και γευμάτων, μαθαίνοντας πώς να κάνουν υγιεινές επιλογές.
3. Ενημερωτικό Υλικό: Θα διανεμηθούν φυλλάδια και οδηγοί με συμβουλές διατροφής, συνταγές και πληροφορίες για την αποφυγή της διαιτητικής παραπληροφόρησης.
4. Συζητήσεις Κοινότητας: Οικογένειες και καθηγητές θα προσκληθούν να συμμετάσχουν σε συζητήσεις γύρω από την σημασία της διατροφής και την επίδραση της δίαιτας στην ανάπτυξη των νέων.
Στόχοι του Προγράμματος
Μέσα από αυτό το πρόγραμμα, θέλουμε να ενισχύσουμε την κριτική σκέψη των μαθητών μας σχετικά με τις διαιτητικές τάσεις και να τους καθοδηγήσουμε προς μια πιο υγιεινή και ενημερωμένη στάση απέναντι στην τροφή και την διατροφή. Αναγνωρίζουμε την ανάγκη για έναν ολιστικό προσανατολισμό στην διατροφή που να σέβεται την ατομικότητα και τις διατροφικές ανάγκες του καθενός.
Σας προσκαλούμε όλους να γίνετε μέρος αυτής της διατροφικής περιπέτειας που θα μας οδηγήσει σε μια πιο υγιή και ενημερωμένη σχολική κοινότητα.
Υπεύθυνοι Προγράμματος: Χριστίνα Αποστολίδου ΠΕ04.02, Βασιλική Γεωργούλα ΠΕ11, Όλγα Καρελανίδου ΠΕ02
4. Διατροφή και πολιτισμός
Η διατροφή ειδομένη μέσα από το πρίσμα διαφόρων πολιτισμών αποτελεί το σκελετό του συγκεκριμένου προγράμματος. Μελετώντας συνταγές από διάφορα μέρη του κόσμου ως προς τα υλικά και το συνδυασμό τους καθώς και τον τρόπο επεξεργασίας τους για την παρασκευή γευμάτων μπορούμε να κατανοήσουμε τις διαφορετικές διατροφικές συνήθειες που επηρεάζονται από το κλίμα και την εκάστοτε τοπική παραγωγή προϊόντων. Θα προσπαθήσουμε να διερευνήσουμε τα τρόφιμα που καταναλώνονται σε διάφορα μέρη του πλανήτη προκειμένου να καλυφθούν οι βασικές ανάγκες του οργανισμού σε βιταμίνες, ιχνοστοιχεία, υδατάνθρακες, πρωτεΐνες και λίπη.
Δραστηριότητες του Προγράμματος
- **Διαδραστικά Εργαστήρια**: Οι μαθητές θα εμπλακούν στην προετοιμασία παραδοσιακών συνταγών από διαφορετικές κουλτούρες με σκοπό την ενημέρωση τους για τους διαφορετικούς τρόπους κάλυψης των βασικών διατροφικών αναγκών μέσα από τα εκάστοτε προϊόντα κάθε τόπου.
- **Ενημερωτικό Υλικό**: Θα αναπτυχθεί διαδικτυακό υλικό (padlet, blog) μέσα από την διερεύνηση του παγκόσμιου ιστού σχετικά με τα θρεπτικά συστατικά των τοπικών προϊόντων που παράγονται σε διάφορα μέρη του πλανήτη μας.
Στόχοι του Προγράμματος
Μέσα από αυτό το πρόγραμμα, επιθυμούμε να αναδείξουμε την δυνατότητα, που προσφέρει το παγκόσμιο εμπόριο προϊόντων, της επιλογής από μια ποικιλία τροφίμων. Ο κοινός παρονομαστής όλων των τροφίμων που παράγονται ανά τον κόσμο είναι η παροχή επάρκειας στα βασικά θρεπτικά συστατικά για μία ισορροπημένη διατροφή. Καθώς, οι διατροφικές συνήθειες κάθε τόπου αποτελούν μέρος της πολιτισμικής διαφοροποίησής του θα μάθουμε να αναγνωρίζουμε την διαφορετικότητα ως χαρακτηριστικό γνώρισμα της παγκόσμιας κοινότητας. Παραλληλα, ως αποδέκτες διαφορετικών κουλτούρων διατροφής καλούμαστε να διαπιστώσουμε τις κοινές ιδιότητες των βασικών τροφίμων που καταναλώνονται στα πλαίσια διάφορων πολιτισμών.
Υπεύθυνοι Προγράμματος: Βαφειάδου Ιωάννα ΠΕ05, Κυριαζίδου Κυριακή ΠΕ06, Χριστίνα Αποστολίδου ΠΕ04.02
5. Η μαγεία της ανακύκλωσης
Στο πλαίσιο της διαρκούς προσπάθειας του σχολείου μας για περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση και δράση, δημιουργήσαμε το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης: «Η Μαγεία της Ανακύκλωσης». Ένα πρόγραμμα σχεδιασμένο να εμπνεύσει, να εκπαιδεύσει και να ενδυναμώσει τους μαθητές μας να γίνουν ενεργοί προστάτες του πλανήτη μας.
Τι Είναι η Ανακύκλωση;
Ανακύκλωση απορριμμάτων είναι η διαδικασία με την οποία επαναχρησιμοποιείται εν μέρει ή ολικά οτιδήποτε αποτελεί έμμεσα ή άμεσα αποτέλεσμα της ανθρώπινης δραστηριότητας και το οποίο στην μορφή που είναι δεν αποτελεί πλέον αγαθό για τον άνθρωπο. Στην διαδικασία αυτή συνήθως τα απορρίμματα μετατρέπονται σε πρώτες ύλες από τις οποίες παράγονται νέα αγαθά.
Ανακύκλωση είναι η διαδικασία μετατροπής απορριμμάτων σε νέα προϊόντα ή υλικά. Είναι ένας από τους πιο απλούς, αλλά ταυτόχρονα πιο ισχυρούς τρόπους να μειώσουμε το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μας και να προαγάγουμε τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Δραστηριότητες του Προγράμματος
- **Εργαστήρια Ανακύκλωσης**: Μαθητές θα συμμετέχουν σε εργαστήρια όπου θα μάθουν ποια υλικά μπορούν να ανακυκλωθούν, πώς να ανακυκλώνουν σωστά διαφορετικά υλικά (μπαταρίες, χαρτί, πλαστικό(καπάκια), γυαλί, ηλεκτρικές συσκευές) και πώς αυτή η διαδικασία συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος.
- 2.α Επίσκεψη σε μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων (ΜΕΑ Αλεξανδρούπολης) κοντά στην έδρα μας με στόχο οι Μαθητές να δούνε απευθείας την διαδικασία της ανακύκλωσης και να κατανοήσουν τα οφέλη από αυτή την διαδικασία για το περιβάλλον.
- β) Επίσκεψη στο κέντρο περιβαντολογικής εκπαίδευσης στο Μουζάκιoυ Καρδίτσας, με απώτερο σκοπό την επίσκεψη στο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο
- **Δημιουργία Ανακυκλώσιμου Τέχνης**: Οι μαθητές θα έχουν την ευκαιρία να μεταμορφώσουν τα ανακυκλώσιμα υλικά σε έργα τέχνης, ενθαρρύνοντας τη δημιουργικότητα και την καινοτομία.
- **Συζητήσεις και Προβολές**: Εκπαιδευτικές συζητήσεις και προβολές ντοκιμαντέρ θα διοργανώνονται για να εμβαθύνουν τη γνώση των μαθητών σχετικά με την ανακύκλωση των διαφορετικών υλικών (χαρτί, πλαστικό, γυαλί, συσκευές, ρούχα κ.α) με τις προκλήσεις και τις λύσεις που αφορούν την ανακύκλωση.
- **Πρωτοβουλία Σχολικού Κήπου**: Μέσω της αξιοποίησης ανακυκλωμένων υλικών (παλιές παλέτες) για την διαδικασία της κομποστοποίησης. Θα δημιουργηθεί ένας βιώσιμος σχολικός κήπος, προάγοντας την αξία της ανακύκλωσης στην πράξη.
Στόχοι του Προγράμματος
Οι στόχοι μας είναι να ενθαρρύνουμε την περιβαλλοντική συνείδηση, να ενδυναμώσουμε τη συνεργασία και να εμπνεύσουμε την κοινότητά μας να αναλάβει δράση για τη διατήρηση των φυσικών πόρων της Γης.
Υπεύθυνοι Προγράμματος: Βασίλειος Τοπαλίδης ΠΕ03, Σωτηρία Ιωαννίδου ΠΕ03